19 júla ČO STE NEVEDELI O ČUCHOVEJ ZNAČKE VAŠEJ PREDAJNE
Pri výbere produktov, ktoré kupujeme, podvedome hľadáme istoty a zohľadňujeme rôzne kritériá, ako napr. značka, kvalita, cena… Dôležitú úlohu pri našom výbere zohráva aj tzv. „feeling“, ktorý často rozhoduje práve o tom, či sa z nás stane iba náhodný návštevník a kupujúci alebo sa staneme stály zákazník verný danej značke. To, aký pocit zo značky máme, často vychádza z ľudského podvedomia, ktoré vyhodnocuje nielen vizuálny dojem z priestoru, ale tiež poskytnutý komfort a servis, zvukový obal či vôňu v priestore.
Dobrá správa pre majiteľov obchodov je, že naše podvedomie sa dá ovplyvniť zmyslovým marketingom a teda môžu vnímanie zákazníkov využiť vo svoj prospech. Dobrá správa pre nás, zákazníkov je, že si to majitelia obchodov čoraz viac uvedomujú a my sa tak cítime pri nákupoch uvoľnenejšie a príjemnejšie.
Z celého spektra zmyslového marketingu sa momentálne najintenzívnejšie rozvíja odvetvie aróma marketingu. Až 75% všetkých emócií vzniká v dôsledku toho, čo cítime a nie čo vidíme. Čuch je priamo prepojený s emocionálnym centrom v ľudskom mozgu a ako jediný zo zmyslov ho nie je možné „vypnúť“. Vytvorí 3-D rozmer jednotlivých častí priestoru a zmyslovo ich oddelí.
Aróma marketing ako puto medzi značkou a zákazníkmi
Vôňa vytvára trvalú spomienku, ktorú si podvedome uchovávame a tento čuchový vnem si pamätáme aj niekoľko rokov. Ako pri mnohých iných činnostiach, ani pri nakupovaní nerozmýšľame nad tým, či si vôňu ukladáme do pamäte, alebo nie. Účinky aróma marketingu sa prejavia vtedy, keď vojdeme do predajne a zacítime starú známu vôňu, ktorá sa nám spája so známou značkou, ktorej dôverujeme.
Vôňa v predajni dopĺňa želanú atmosféru a pomáha spomaliť zákazníka v uponáhľanom svete. Všeobecne platí, že použitie vône v obchodnom priestore ovplyvňuje emócie a správanie zákazníkov a predlžuje ich pobyt v predajni o cca 20% času. Dobrým príkladom účinku aróma marketingu je výskum, ktorý zrealizovala spoločnosť Nike. Ako Nike uvádza, vôňa podnietila ku kúpe jej obuvi až 84% respondentov, dokonca boli v aromatizovanom prostredí ochotní zaplatiť o 10-20 % viac ako v podobných predajniach bez aróma marketingu.
Samostatnou kapitolou z pohľadu aróma marketingu sú predajne obuvi. V nich má aróma marketing hneď dva prínosy. Jednak sa v týchto predajniach ľudia pri skúšaní obuvi vyzúvajú, čo potenciálne spôsobuje nežiadúce pachy, zároveň neustále rastie pomer obuvi, ktorá je vyrábaná z plastov a gumy, čo nie je materiál s príjemnou vôňou. Výsledok? Aj v tom najlepšie nadizajnovanom prostredí dokáže nežiadúci pach dobrý dojem úplne pokaziť. Dobrá správa je, že v predajniach s obdobným sortimentom môže aróma marketing nežiaduce pachy potlačiť a vytvoriť pre kupujúcich prostredie s príjemnou vôňou.
Ďalšia štúdia, ktorá skúmala v módnom butiku rozličný vplyv vône na ženy a mužov odhalila, že každému pohlaviu vyhovujú iné vône. Dámske oddelenia boli aromatizované vôňou vanilky a v pánskom oddelení použili arómu medu, čo viedlo ku rastu zisku na dvojnásobok. Keď tieto vône vymenili, zisky klesli pod úroveň priemeru.
Súhra emócií v predajniach automobilov
Pamätáte si vôňu, ktorú malo vaše nové auto? Je to ten zmyslový zážitok, ktorý môže mať iba prvý majiteľ nového auta, a ktorá spolu s nula kilometrami na tachometri jasne signalizuje, že auto ešte nik nepoužíval. Aj toto je jeden z dôvodov, prečo dajú zákazníci prednosť novému auto, ktoré po pár odjazdených kilometroch automaticky stráca až do 10 % zo svojej ceny.
Prevoňať auto novotou je proces, ktorý realizujú výrobcovia automobilov pri každom aute, ktoré opúšťa montážnu linku. Aj preto ďalšou kapitolou, v ktorej hrá zmyslový marketing a špeciálne aróma marketing významnú úlohu, sú predajne áut.
V show-roomoch je veľký dôraz kladený na vizuálny dojem a preto ide väčšinou o veľkolepé dizajnovo zariadené priestory, ktoré v zákazníkoch vyvolávajú pocit luxusu. Auto nie je bežný spotrebný tovar a boj o zákazníka v tejto oblasti je veľký. Premeniť návštevníka na klienta je možné doplnením vizuálneho dojmu vôňou, ktorá emóciu posilní a podporí rozhodnutie o významnej životnej investícii. Vôňa vplýva na podvedomie návštevníkov a ovplyvňuje ich správanie na mieste predaja. Ak vstúpime do predajne a zacítime typickú vôňu nového auta, nebudeme sa jej chcieť vzdať a budeme chcieť tento skvelý pocit predĺžiť, ako inak, kúpou nového auta, ktoré tiež vonia novotou.
Welcome effect v hoteloch
Vo svete je využitie aróma marketingu v HORECA segmente samozrejmosťou. Hotelieri nenechávajú nepovšimnutý ani jeden zmysel svojich zákazníkov a značku posilňujú charakteristickou vôňou. Najmä siete hotelov dbajú na to, aby vo všetkých svojich prevádzkach mali rovnakú vôňu a vôňa je pre nich jasným signifikantom, ktorý spája pocit z hotela danej siete pri návšteve kdekoľvek na svete.
Najčastejším využitím aróma marketingu pre hotely je recepcia a vstupné haly hotelov. Všetci vieme aký dôležitý je prvý dojem a aróma marketing pomáha vytvoriť príjemný „welcome effect“. Okrem toho sa v hoteloch často aromatizujú priestory wellness, kde sa používajú svieže vône, ktoré vytvoria harmonickú a relaxačnú atmosféru.
Ako na prevoňanie
Arómou je možné priestor nielen prevoňať, ale ňou aj vyriešiť problémy s prípadným prenikajúcim zápachom z fajčiarskych miestností, blízkej kuchyne alebo nežiadúcich pachov na toaletách.
Pri výbere vône treba zvoliť také, ktoré sú kvalitné, zdraviu neškodné a certifikované, aby nevyvolali alergické reakcie. Vhodné sú najmä vône fungujúce na princípe suchého vzduchu, ktoré sa do priestoru uvoľňujú bez rozprašovača, aerosolí alebo vyhrievaných olejov. Majitelia prevádzok sa tak vyhnú nežiaducim znečisťujúcim zvyškom, ktoré škodia podlahám alebo tovaru a zákazníci zase nepríjemnej spŕške.
Čo sa týka technického zariadenia, aj tam treba zvážiť výber. Pre dosiahnutie želaného efektu je potrebné zvoliť vhodný prístroj k veľkosti aromatizovaného priestoru. Ideálne, ak je takéto zariadenie tiché, ľahko ovládateľné a umožňuje nastavenie prevádzkovej doby presne podľa potrieb daného priestoru.
Viac o aróma marketingu a zmyslovom marketingu na www.storemedia.eu.
Bez komentárov