12 júna KEĎ BENEFIT ĽUĎOM VO FIRME NEVONIA
Predstavte si, že urobíte vo svojej firme prieskum zameraný na zistenie spokojnosti zamestnancov s poskytovanými benefitmi. Utvrdíte sa v zaužívaných formátoch, identifikujete slabé miesta, urobíte príslušné opatrenia a myslíte, že máte vyhraté. Čo však, ak zamýšľaný nový benefit v konečnom dôsledku prinesie okrem pôžitku aj neželaný efekt, ktorý nie je možné prehliadať? Poznáte ten pocit?
Situácia na pracovnom trhu
Slovensko je stále vnímané ako krajina s dostatočne vysokou úrovňou kvalifikovaných ľudí, ktorí za relatívne nízke mzdy dokážu nadnárodným korporáciám poskytnúť potrebné služby pre celý euroregión. Udržať si dnes kvalitných pracovníkov nie je vôbec jednoduché. Zohnať ich ešte ťažšie. Nehovoriac o tom, že aj samotná veková štruktúra zamestnancov sa mení a na trh práce prichádzajú generácie s úplne inými záujmami. Firmy sa predbiehajú v tom, aké benefity novej generácii poskytnú. Bezplatné športoviská, home office, teambuildingy, relaxačné miestnosti s hernými konzolami alebo stolným futbalom, donáška jedla na pracovisko, relaxačné a oddychové miestnosti… Všetko s cieľom poskytnúť zamestnancom nefinančnú motiváciu patriť do tímu.
Nie každý benefit je úplne fit
Pozrime sa však bližšie na niektoré novodobé benefity. Napríklad relaxačné miestnosti. Firmy vynakladajú nemalé prostriedky na vybudovanie takýchto priestorov. Primárne v nich nevzniká žiadna pridaná hodnota firmy, avšak v dnešnej dobe sú už vo firme 50+ zamestnancov „must“. Napriek tomu, že prevádzka takýchto priestorov mesačne stojí značné prostriedky (prenájom, energie, upratovanie), nevyužívajú ich všetci zamestnanci. Dôvod môže byť úplne prostý.
Predstavte si, že v relaxačnej miestnosti firmy zriadite stolný futbal. Oduševnená partia štyroch kolegov počas pauzy môže byť príčinou nepríjemných pachov, ktoré na dlhší čas zamedzia využitiu tejto zóny ďalšími zamestnancami. To má za dôsledok fakt, že investícia do relaxačných zón vo firme sa v prepočte na jedného zamestnanca, ktorý ju využíva, značne predražuje a vynaložené prostriedky nespĺňajú svoj účel.
Keď sme už pri nežiadaných pachoch, je tu aj ďalší benefit, ktorý prináša riziko. Firemné jedálne alebo kútiky vyčlenené na konzumáciu jedla, ktoré zamestnanci využívajú pri stravovaní cez donáškovú službu priamo vo firme. Zamestnávatelia ich zriaďujú, aby sa vyhli konzumácii jedál priamo za počítačom. Veď taká aróma segedínskeho guláša alebo vyprážaného rezňa nie je pre ostatných kolegov práve najpríjemnejším zážitkom.
Welcome efekt
Na jednej strane to rieši situáciu pre ostatných kolegov, avšak problém s nepríjemnými pachmi vo firme nie je zďaleka vyriešený. Jedlo totiž treba od vstupných dverí do jedálne nejako dostať. A tu je ďalší kameň úrazu. Donášková služba vo väčšine prípadov jedlo prináša hlavným vchodom. I keď sa jedáleň nachádza v bezprostrednej blízkosti, pachové stopy po jedle vo vstupnom priestore zostanú. A teraz si predstavte, že do takejto atmosféry prídu čuchovo precitlivení kolegovia alebo ešte horšie, obchodní partneri, ktorí prišli na schôdzku. Aróma nezanechá práve najlepší prvý dojem a welcome efekt je v okamihu pokazený.
Čo s tým
Aj tento problém má riešenie. Dnes sú na trhu dostupné technológie, ktoré dokážu priestor (bez ohľadu na jeho veľkosť) dostatočnou silou aromatizovať. Nemám na mysli rozvešanie „voňavých stromčekov“ po celej firme alebo striekanie aerosólových osviežovačov vzduchu každých 5 minút. Existujú moderné technologické riešenia, ktoré fungujú na princípe samoobsluhy, môžu sa naprogramovať presne na docielenie požadovaného efektu a k dispozícii sú formou služby, bez potreby jednorazovej investície.
Na trhu sú dostupné vône, ktoré firma môže využiť či už na neutralizáciu nepríjemných pachov alebo na vytvorenie príjemnej atmosféry a tzv. welcome efektu. Takéto riešenie je odpoveďou tak na vstupné priestory, ako aj na spomenutý problém v relaxačnej miestnosti. Iste, stále je možnosť vyriešiť danú situáciu prísnym zákazom konzumácie jedla v priestoroch firmy alebo príkazom požívania antiperspirantu v 15 minútových intervaloch. Pre modernú firmu je však určite vhodnejšie postaviť sa ku tomu sofistikovanejšie a prenechať aromatizáciu profesionálom.
Bez komentárov