AROMATIZOVANIE REŠTAURÁCIÍ: MÁ TO ZMYSEL ?

Dobré reštaurácie už sú plné príjemných vôní – pečúce sa steaky, čerstvo upečený chlieb, otvorená fľaša kvalitného červeného vína a iné dobroty – tak ako teda môže aromatizovanie reštaurácií mať nejaký zmysel? Vo všeobecnosti, prirodzená schopnosť jedla a nápojov produkovať príjemné vône znamená, že z hľadiska čuchu je lepšie nechať hlavnú jedálenskú miestnosť a kuchyňu bez aromatizovania.

V mnohých reštauráciách sú však aj časti separované od hlavnej reštaurácie, ktoré by mohli profitovať z jemného – jemného je tu operatívne slovo – vylepšenia.

Povedzme, že prevádzkujete steak house s oddeleným barom, ktorého vybavenie je v tmavom dreve a koži a má tak klasickú atmosféru. Dodanie ľahkej vône whisky a tabaku do tohto prostredia môže vytvoriť tú správnu atmosféru. Podobne, pre miesto s názvom „Ružová miestnosť“ bude tým pravým jemná kvetinová vôňa.

Všetci máme radi príjemne vyvoňané miesta a výskum potvrdil, že si spájame vône so špecifickými miestami, výrobkami a zážitkami. Už ste niekedy zacítili nejakú vôňu z Vášho detstva, a tá vo Vás vyvolala príval spomienok? My formujeme trvácne spomienky prostredníctvom čuchovej dimenzie, a to je aj dôvod, prečo svoje prostredie aromatizujú hotely, rezorty a ďalší obchodníci.

Aj reštaurácie môžu využívať túto technológiu na lepšie prepojenie so svojimi zákazníkmi. Platí to však aj opačne: štúdie tiež ukazujú, že ak človek má skúsenosť so zápachom na nejakom mieste, už nikdy sa tam nechce vrátiť. Vôňa a čistota idú ruka v ruke. Nevábne voňajúca toaleta sa asociuje so „špinavosťou“. Na základe prieskumu, ktorý uskutočnila spoločnosť Harris, 86 % dospelých USA uviedlo, že čistota na toaletách v reštauráciách u nich vytvára predstavu rovnakej čistoty v kuchyni.

A väčšina reštaurácií má strategické pravidlo neutralizovať zápachy na miestach, ako sú toalety, zázemia pre fajčiacich zamestnancov, miesta pre odpad atď. Často sú tieto miesta príliš blízko k jedálenským častiam reštaurácií na to, aby sa tieto zápachy dostali dovnútra.

Veľa prevádzkarov reštaurácií sa všemožne snaží zbaviť sa týchto zápachov ich potlačením, a to použitím neúčinných aerosólových sprejov, „zástrčkových“ osviežovačov vzduchu a pod. Tieto zastarané technológie sú problematické. Vyzbrojený plechovkou s aerosólovým sprejom, zákazník alebo zamestnanec s „ťažkou rukou“ môže príliš intenzívnym sprejovaním v skutočnosti prostrediu uškodiť a odstrašiť stolujúcich, hlavne tých citlivejších. Toto je čiastočne spôsobené alergénmi a/alebo škodlivými organickými časťami výparov, ktoré sa často nachádzajú v týchto výrobkoch. Navyše, z operatívneho hľadiska, zamestnanci bežne zanedbávajú servis týchto zariadení – doplnenie alebo výmenu prázdnych aróma nádob.

Naopak, dokonalejšie aróma technológie poskytujú majiteľom reštaurácií možnosť meniť intenzitu arómy podľa vlastnej potreby na profesionálnych aróma difuzéroch. Tie poskytujú možnosť neutralizovať zápachy na molekulovej úrovni namiesto ich násilného potláčania.

Medzi súčasnými technológiami na trhu, vie profesionálny difuzér nahradiť až 10 tradičných toaletných osviežovačov vzduchu. Prístroj je presne programovateľný na veľkosť miestnosti a dokonca na priestor okolo vstupu do miestnosti tak, že produkuje vôňu, ktorá odstraňuje zápachy a zároveň nie je vtieravá. Toto sa dá dosiahnuť vďaka patentovanej technológii a vďaka vôňam, ktoré sú vytvorené hlavne na „vymazanie“ nechcených pachov, tak ako slúchadlá eliminujú nechcený hluk v lietadlách.

Technológia mikro-kvapôčiek – kvapky, ktoré sú oveľa menšie ako priemer ľudského vlasu, vďaka čomu sa môžu vznášať ako mraky – na rozdiel od zastaraných technológií, umožňuje týmto prístrojom vytvárať konzistentný a rovnomerný voňavý efekt. Mikro-kvapôčky sa tiež premieňajú na veľmi nízke koncentrácie čiastočiek, ktorých úlohou je čistiť vzduch (ide o jednu na milión). Inými slovami, žiadne zvyšky kvapaliny vo vzduchu.

Bude niekedy aromatizovanie tak dôležité pre reštaurácie ako, povedzme, pre fitnes centrá alebo hotely? Niektoré reštaurácie sú spokojné s tým, aby im arómu na prevádzke vytvorila vôňa kávy, koláčov, slaniny alebo iného jedla a nápojov. Šikovný prístup k aromatizovaniu takýchto priestorov, ako je uvedené vyššie, však môže byť v skutočnosti strategickým krokom pre prevádzkovateľov reštaurácií, ktorý chcú ochrániť značku a zostať konkurencie schopnými.

Autor: Robert Barnett

Zdroj: modernrestaurantmanagement.com

Bez komentárov

UVEREJNIŤ KOMENTÁR

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.